Dr. habil. Coca Gabriela
– egyetemi professzor
Elérhetőség: gabriela.coca.66@gmail.com, gabriela.coca@ubbcluj.ro
Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: dr., habil. egyetemi professzor
Oktatott tárgyak: összhangzattan, ellenpont, formatan, kórusátirat, a harmónia univerzumának újjászületése a XX. századi zene alkotásaiban.
Tanulmányok:
- 1985: Kolozsvári Zeneliceum, zongora szak
- 1994: Kolozsvári „Gh. Dima” Zeneakadémia – zenetudományi szak, zongoratanári modul (I-VIII osztály)
- 1995: Elmélyített tanulmányok – Kolozsvár, „Gh. Dima” Zeneakadémia, A zenei műalkotás fenomenológiája
- 2001: Doktori Tudományos Fokozat (Disszertáció címe: A zenei folyamat formai koncepciója Richard Wagner „Lohengrin” című operájában)
- 2021: Habilitáció (Tézis címe: Alkalmazott Muzikológia – Zenei Elemzések)
Oktatói tevékenység:
- 1998-2007 – „Gh. Dima” Zeneakadémia – óraadó tanár. Tanított tantárgyak: formatan, összhangzattan, ellenpont, zenei kórusátírat, zenedramaturgia, mint Terényi Ede óraadó tanársegédje.
- 2007-2009 – Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Református Tanárképző Kar, Zenepedagógia Szak, adjunktus
- 2009-2022 – Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Református Tanárképző Kar, Zenepedagógia Szak, előadótanár
- 2022 – jelenleg – Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Református Tanárképző és Zeneművészeti Kar, Zeneművészeti Szak, egyetemi professzor
Publikációk:
Kiadott könyvek, kötetek:
- Coca, Gabriela. Lohengrin – operă de Richard Wagner. Concepţia arhitecturală. MediaMusica, Cluj-Napoca, 2006.
- Coca, Gabriela. Formă şi simbol în Magnificat, BWV 243, Re major, de J. S. Bach. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2008.
- Coca, Gabriela. Ede Terényi – History and Analysis. Cluj University Press, Cluj-Napoca, 2010.
- Coca, Gabriela. Zenei formatan. The Author’s Edition, Cluj-Napoca, 2008.
- Coca, Gabriela. De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii. The Author’s Edition. Cluj-Napoca, 2008.
- Terényi, Eduard, and Gabriela Coca. Armonie – modul de studiu pentru studii universitare prin învăţământ la distanţă. MediaMusica, Cluj-Napoca, 2010.
- Terényi, Eduard, and Gabriela Coca. Aranjamente corale – modul de studiu pentru studii universitare prin învăţământ la distanţă. MediaMusica, Cluj-Napoca, 2010.
- Terényi, Eduard, and Gabriela Coca. Contrapunct şi fugă – modul de studiu pentru studii universitare prin învăţământ la distanţă. MediaMusica, Cluj-Napoca, 2010.
- Terényi, Eduard, and Gabriela Coca. Interferenţa Artelor. I. Gândirea dualistă. MediaMusica, Cluj-Napoca, 2007.
Szakfolyóiratokban, szaklapokban megjelent tanulmányok, cikkek:
- Gabriela Coca. „Strukturelle Konstruktionen in Schuberts Liedercyklus Die schöne Müllerin.” Obcasnik, Slovenskej spolocnosti Franza Schuberta, Bratislava, 1997, pp. 7 – 9.
- Gabriela Coca. „Ede Terényi – retrospectiva a cinci decenii de creaţie. I.” Muzica, Editura Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 3/1997, pp. 34 – 49.
- Gabriela Coca. „Ede Terényi – retrospectiva a cinci decenii de creaţie. II.” Muzica, Editura Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 4/1997, pp. 17 – 30.
- Terényi, Eduard, and Gabriela Coca. „Mijloace modulatorice ca elemente generatoare de dramaturgie muzicală în opera Răpirea din Serai de W. A. Mozart.” Simpozionul Arta vocală în toate ipostazele – selecţie de comunicări, MediaMusica, Cluj-Napoca, 1999, pp. 78 – 84.
- Gabriela Coca. „Schiţă de profil în oglinda unei lucrări: „Sinus” pentru clarinet solo de Cristian Misievici.” Muzica, Editura Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 1/2000, pp. 15 – 30.
- Gabriela Coca. „Leitmotivul.” Muzica, Editura Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 1/2001, pp. 87 – 107.
- Gabriela Coca. „Barform.” Muzica, Editura Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 3/2002, pp. 51 – 71.
- Terényi, Eduard, and Gabriela Coca. „Mijloace modulatorice ca elemente generatoare de dramaturgie muzicală în opera Răpirea din Serai de W. A. Mozart.” Lucrări de muzicologie prezentate la Simpozionul de muzicologie în Festivalul Cluj – Modern, MediaMusica, 2003, pp. 23 – 27.
- Gabriela Coca. „Forme evolutive.” Muzica, Editura Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 1/2003, pp. 79 – 91.
- Gabriela Coca. „Frédéric Chopin, un precursor al armoniei secolului XX.” Muzica, Editura Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, Bucureşti, 1/2004, pp. 20 – 28.
- Gabriela Coca. „Prima serie de Cântări funebrale de Gh. Dima.” Aniversările muzicale 2006-2007, vol. 2, Editura Universităţii Transilvania, Braşov, 2007, pp. 44 – 61.
- Gabriela Coca. „Gheorghe Dima în contextul muzical al vremii sale.” Portretele muzicii româneşti – 2007, Editura Universităţii Transilvania, Braşov, 2007, pp. 23 – 29.
- Gabriela Coca. „Dramaturgia luptei scenice în creaţia lui Verdi: opera Macbeth -Actul IV, Tabloul 3 – Battaglia.” Artă şi Ştiinţă 2008. Colecţie de studii şi eseuri muzicologice, Editura Universităţii Transilvania, Braşov, 2008, pp. 15 – 22.
- Gabriela Coca. „Funcţia comprehensivă a leitmotivului în opera wagneriană.” Aniversările muzicale 2007-2008. Colecţie de studii şi eseuri muzicologice, Editura Universităţii Transilvania, Braşov, 2008, pp. 52 – 62.
- Gabriela Coca. „Ede Terényi – The Retrospective of five Decades of Creation.” Studia UBB Musica, LIII, 1, 2008, pp. 3 – 38.
- Gabriela Coca. „Ede Terényi – The Mono-Opera La Divina Commedia – Contents and Form, I. part – Inferno.” Studia UBB Musica, LIII, 2, 2008, pp. 143 – 168.
- Gabriela Coca. „Ede Terényi – The Mono-Opera La Divina Commedia – Contents and Form, II. part – Purgatorio.” Studia UBB Musica, LIV, 1, 2009, pp. 257-279.
- Gabriela Coca. „Ede Terényi – The Mono-Opera La Divina Commedia – Contents and Form, III. part – Paradiso.” Studia UBB Musica, LIV, 2, 2009, pp. 247-274.
- Gabriela Coca. „Fryderyk Chopin, a Forerunner of the Harmony of the 20th Century.” Studia UBB Musica, LV, 1, 2010, pp. 107-116.
- Gabriela Coca. “Musical Sensibility of the Balladic in the Lieds of Franz Schubert: Erlkönig, Op. 1.” Studia UBB Musica, LV, 2, 2010, pp. 145-158.
- Gabriela Coca. “The Ingenuity of the Tonal Plan of the Development Sections of the Sonata Forms of Piano Sonatas by W. A. Mozart.” Studia UBB Musica, LVI, 1, 2011, pp. 199-214.
- Gabriela Coca. “A Profile Sketch in the Mirror of one Work: Sinus for Clarinet Solo by Cristian Misievici.” Studia UBB Musica, LVI, 2, 2011, pp. 287-303.
- Gabriela Coca. „Ha folyóvíz volnék… – Had I been Running Water …, Equal Voices Choir, Op. 1, by Ede Terényi (1954)”. Studia UBB Musica, LVII, 1, 2012, pp. 259-266.
- Gabriela Coca. „Formal Structure and Polyphonic Technique in Zoltán Kodály’s Seves Easy Choral Pieces for Children.” Studia UBB Musica, LVII, 2, 2012, pp. 223-234.
- Gabriela Coca. „The Expressive Power of the Harmonic Parameter and of the Form in the Cycle of Lieds Die Schöne Müllerin by Franz Schubert.” Studia UBB Musica, LVIII, 1, 2013, pp. 173-186.
- Gabriela Coca. “The Tonal and the Instrumental Symbolism in Magnificat (BWV 243), D Major, of J. S. Bach”, Studia UBB Musica, LVIII, 2, 2013, pp. 151-162.
- Gabriela Coca. “Passacaglia in the Opera of the 20th Century. The Interlude no. 4 from the Opera Peter Grimes by Benjamin Britten.” Studia UBB Musica, LIX, 1, 2014, pp. 203-214.
- Gabriela Coca. “The Rhythmically, Melodically and Rhythmic-Melodically Analogies in Richard Wagner’s Operas.”, Studia UBB Musica, LIX, 2, 2014, pp. 117-132.
- Gabriela Coca. “Interesting Harmonic and Tonal Solutions in Pyotr Ilyich Tchaikovsky’s Album for Children, op. 39.” Studia UBB Musica, LX, 1, 2015, pp. 257-264.
- Gabriela Coca. “Ede Terényi is 80 Years Old. A Life Serving Art, Teaching and the Musical Sciences.” Studia UBB Musica, LX, 2, 2015, pp. 5-14.
- Gabriela Coca. “The Formal, Tonal and Harmonic Logic of Robert Schumann’s Frauenliebe und Leben (A Woman’s Love and Life), op. 42.” Studia UBB Musica, LXI, 2, 2016, pp. 203 – 210.
- Gabriela Coca, “Zoltán Gárdonyi’s Chamber Music: A Fantasia for Violin and Organ Inspired by the Tune of the Hymn Entitled: Az én időm, mint a szép nyár (My Time Is Like the Shiny Summer).” Studia UBB Musica, LXII, 1, 2017, pp. 245 – 258.
- Gabriela Coca. „Marea – simbol şi efect dramaturgic ilustrativ în opera secolului XX – Benjamin Britten: Peter Grimes.” Dialoguri interculturale. Studii de muzicologie şi teatrologie, Editura Universităţii din Oradea, Oradea, 2009, pp. 204-208.
- Gabriela Coca. „Terényi Ede kórusművészete.” Évfordulós Zeneszerzők 2009, Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Művészeti Intézet, Ének-Zene Tanszék, Szeged, 2010, pp. 83 – 87.
- Gabriela Coca. „Aplicaţii IT în Armonie şi Contrapunct (IT Applications in Harmony and Counterpoint).” Tehnologii Informatice şi de Comunicaţie în Domeniul Muzical (ICT in Musical Field), 1, 2010, Editura MediaMusica, Cluj-Napoca, 2010, pp. 55-60.
- Gabriela Coca. „Scordaturák. Terényi Ede alkotói útja.” Korunk. Fórum, Kultúra, Tudomány. A zenei kultúra átalakulásai, Asociaţia de Prietenie Korunk, Cluj-Napoca, III, june, 6, 2011, pp. 51-57.
- Gabriela Coca. „Liszt Ferenc – Buch der Lieder I-II. szóló zongorára.” Liszt – Mahler, Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Művészeti Intézet, Ének-Zene Tanszék, Szeged, Hungary, 2012, pp. 28-44.
- Gabriela Coca. „Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) zenei felkészültsége és tevékenysége.” Mahler-Szkrjabin-Verdi-Korngold, SZTE JGYPK Művészeti Intézet, Ének-Zene Tanszék, Szeged, 2013, pp. 75-81.
- Gabriela Coca. „A vezérmotívumok harmóniai, tonális és hangszerelési metamorfózisai a drámai cselekmény hatására Richard Wagner Lohengrin című operájában.” Giuseppe Verdi – Richard Wagner – Moór Emánuel, SZTE JGYPK Művészeti Intézet, Ének-Zene Tanszék, Szeged, 2014, pp. 46-56.
- Gabriela Coca. „Suportul arhitectonic şi tonal al dramaturgiei operetei „Crai nou” de Ciprian Porumbescu.” Ciprian Porumbescu necunoscut, Festivalul European al Artelor „Ciprian Porumbescu”, ediţia a III-a / 2013, Centrul Cultural Bucovina, Editura Lidana, Suceava, 2013, pp. 61-73.
- Gabriela Coca. „Antonin Dvořak: Szerelmi dalok, op. 83. Formai, tonális és harmóniai jellegzetessége.” Évfordulós Műveszek (Madács, Smetana, Dvořak, Janacek), Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző, Ének-Zene Tanszék, 2015, pp. 27-47.
- Gabriela Coca. „Modalităţi de prelucrare a folclorului în colecţia 20 de coruri pentru voci egale de Sigismund Toduţă”, Componistica românească de valorificare a folclorului de la Ciprian Porumbescu până în zilele noastre, Editura Lidana, Suceava, 2015, pp. 104-114.
- Gabriela Coca. „Terényi Ede 80 éves. Egy élet a művészet, a pedagógia és a zenetudomány szolgálatában.” Művészetek kölcsönhatása. SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2016, pp. 83-91.
Kötetekben publikált fejezetek, tanulmányok:
- Coca, Gabriela. “Simbolistica tonală şi instrumentală în Magnificat (BWV 243), Re major, de J. S. Bach.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 5 – 14.
- Coca, Gabriela. „Dramaturgia ariilor operei „Flautul fermecat” de W.A. Mozart, în oglinda caracterului personajelor principale.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 15 – 28.
- Coca, Gabriela. „Sensibilizarea muzicală a baladescului în liedurile lui Franz Schubert”Erlkönig.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 29 – 41.
- Coca, Gabriela. „Puterea expresivă a parametrului armonic şi a formei în ciclul de lieduri „Frumoasa morăriţă” de Franz Schubert.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 42 – 55.
- Coca, Gabriela. „Dramaturgia luptei scenice în opera” Macbeth” (Actul IV, Tabloul 3 – Battaglia) de Giuseppe Verdi.” „De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii”, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 56 – 64.
- Coca, Gabriela. „Funcţia comprehensivă a leit-motivului în opera wagneriană.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 65 – 75.
- Coca, Gabriela. „Efecte sonore speciale în opera Lohengrin de Richard Wagner.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 76 – 91.
- Coca, Gabriela. „Zone sonore specifice în dramaturgia operei Lohengrin de Richard Wagner.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 92 – 103.
- Coca, Gabriela. „Logica de concepţie muzicală a duetului (Marina – Dimitri) din finalul actului III al operei Boris Godunov de M.P. Musorgski.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 104 – 109.
- Coca, Gabriela. „Dramaturgia luptei scenice în creaţia lui Prokofiev. Baletul Romeo şi Julieta.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii”, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 110 – 141.
- Coca, Gabriela. „Marea – simbol şi efect dramaturgic ilustrativ în opera secolului XX – Benjamin Britten : Peter Grimes.” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 142 – 147.
- Coca, Gabriela. „Passacaglia în opera secolului XX. Interludiul nr. 4 din opera Peter Grimes de Benjamin Britten. ” De la Bach la Britten. Muzicologie aplicată – studii, Ediţia autorului, Cluj-Napoca, 2008, pp. 148 – 158.
Interjúk:
- Gabriela Coca. “Geo Goidaci. The Fusion of the Arts: Sculpture and Music; Graphic, Photo and Digital Art – Interview.” Studia UBB Musica, LIX, 2, 2014, pp. 5-16.
Online publikált cikkek:
Gabriela Coca. “Terényi Ede (Marosvásárhely, 1935) zeneszerző, zenetudós, zeneszerzés professzor.” Parlando, internetes zenepedagógiai folyóirat, 58. évfolyam, 5, 2016.
Web. http://www.parlando.hu/2016/2016-5/Coca_Gabriella-Terenyi_Ede.pdf
Gabriela Coca. “Chopin Balladáinak formai rugalmassága és tömör harmóniai megoldásai.” Parlando, internetes zenepedagógiai folyóirat, 59. évfolyam, 1, 2017. Web. http://www.parlando.hu/2017/2017-1/Coca_Gabriella-Chopin.pdf